In this 17th part of the Cine Ink’s radio series – ILM-E-SHAYRI, Mehr-e-Alam Khan presents Aroozī Tajziya (prosodic analysis) of five famous Urdu ghazals that were sung for films/ albums or in concerts. The five ghazals discussed in this programme are in Bahr-e-Ramal, the basic Rukn (metrical foot) of which is Fā-‘ilā-tun repeated four times in a Misra’ (hemistich – one line of a couplet) i.e. eight times in a shá’r (couplet) in a Musamman Bahr (eight-Rukn Metre). The plural of Rukn is Arkān (feet).

Mehr-e-Alam Khan describes the different Auzan (weights) of the five ghazals – one each composed by Hasrat Mohani, Shahryar, Tasleem Fazli, Parveen Shakir and Saifuddin Saif.

Giving the Taqtee’ (Scansion) of the Matla’ (the opening couplet) of each of these ghazals, Mehr-e-Alam explains the various Zihāfāt (catalexes) applied to the Arkān along with their Mazahif (catalectic) forms and the resultant Āhang (Melody) of the Bahr.

In this part of the Series Nasser Harvani sings two famous ghazals:
Koo-ba-koo phél gaī bāt shanāsāī kī,
Usnày khushbū ki tarah máiri pazīrāī kī”
— Parveen Shakir

Garchày sau bār gham-e hijr sày jāñ guzrī hé,
Phir bhi jo dil pày guzarnī thi kahāñ guzrī hé
— Saifuddin Saif

The other three ghazals that were scanned in the programme included Hasrat Mohani’s “Chupkày chupkáy rāt din āñsoo bahānā yād hé, Ham ko ab tak ‘āshiqī kā vo zamānā yād hé”; Shahryar’s “Zindagī jab bhi t.rī bazm màiñ lātī hè hamáiñ, Yáy zamīñ chānd sày behtar nazar ātī hè hamáiñ”; and Tasleem Fazli’s “Rafta raftā vo m.rī hastī ka sāmāñ ho gaáiy, Pehlày jāñ phir jān-i jāñ phir jān-i jānāñ ho gaáy”.

Ilm-e-Shayri ( علمِ شاعری इल्म-ए-शायरी ) is the first-ever radio series of programmes, based on the art and skills involved in writing Urdu poetry.

The series, consisting of 20 radio programmes of more than 15 minutes’ duration each, answers some of the basic questions about the art of Urdu poetry. Ilm-e-Shayri describes various patterns of rhythms and sounds in Urdu poetry, the study of which falls under Ilm-e-‘Arooz (Urdu Prosody).

Based on a conversation between Mehr-e-Alam Khan, an Urdu poetry enthusiast and journalist, and Pervaiz Alam, Cine Ink, the series Ilm-e-Shayri gives a vivid description of various Bahrs(meters) used to write Urdu poetry, their popular forms, and specific patterns of arkaan(feet) that form a bahr as well as the origin and development of ‘Arooz.

The series, discussing Zehaafaat (catalexis), any irregular changes in Bahr (meter), describes popular catalectic forms of various Bahrs. It also offers important principles for Taqtee’ (scansion) i.e. examining the metrical feet (arkaan) of a verse (she’r).

The series includes a brief account of various forms of Urdu poetry, and important tips for writing poetry. It also provides answers to various queries you might have about writing Urdu poetry, as we go along. Enjoy this Cine Ink & Radio Manzil presentation- Ilm e Shayri– interspersed with ghazals, sung by Shephali Frost, a rising star of ghazal gaayki.
عِلمِ شَاعرِی غزل کیا ہوتی ہے؟ شعر کیسے کہا جاتا ہے؟ اُردو شاعری سمجھنے سیکھنے اور شعر کہنے کے لئے کِن باتوں کا جاننا ضروری ہے- سِنے اِںک اور ریڈیو منزل لندن کی پیشکش عِلمِ شَاعرِی 20 ریڈیو پروگراموں پر مبنی سیریز کے تحت علمِ عروض کے طالِب اور صحافی مہرِ عالم خاں اور براڈکاسٹر پرویز عالم کے درمیان گُفتگو جاری ہے۔ لِنک کِلِک کیجئے اور سماعت فرمائیے سیریز۔ شُکریہ۔

‘इल्म–ए–शायरी‘ उर्दू में शेर और ग़ज़ल लिखने की कला और उसके शिल्प का एक अनोखा रेडियो कार्यक्रम है। लगभग पंद्रह–बीस मिनट की बीस कड़ियों की यह कार्यक्रम शृंखला उर्दू में शेर और ग़ज़ल कहने की कला से जुड़े बहुत से सवालों का जवाब देगी। इस कार्यक्रम में उर्दू शायरी की अलग-अलग ध्वनियों और लय की जानकारी है जिसे उर्दू शायरी में ‘इल्म-ए-अरूज़’ कहा जाता है।

हिंदी कविता के संदर्भ में इसे छंद शास्त्र कहा जाता है। यानी, जिस तरह हिंदी की छंदबद्ध कविता, दोहा, सोरठा, रोला, चौपाई या कुंडलिया जैसे अनेक छंदों में बंधी रही है, उसी तरह उर्दू शायरी अलग अलग बहरों में बंधी है। बहर को हिंदी में छंद और अंग्रेज़ी में मीटर कहा जा सकता है।

बहर क्या है, कितनी तरह की बहरें होती हैं, एक बहर दूसरी बहर से कैसे अलग है, सबसे ज़्यादा इस्तेमाल होने वाली बहरें कौन सी हैं, किसी एक बहर को निर्धारित करने वाले चरण यानी अरकान क्या हैं, बहर में ध्वनि, लय, गति वग़ैरह क्या भूमिका निभाते हैं, रदीफ़ और क़ाफ़िया किसे कहते हैं, इन तमाम सवालों के जवाब देने वाले इल्म-ए-अरूज़ की शुरूआत कब और कैसे हुई- यह सारी जानकारी इस रेडियो शृंखला में शामिल है जो उर्दू शायरी की कला और तकनीक में गहरी रुचि रखने वाले पत्रकार महरे आलम और सिनेइंक के परवेज़ आलम की बातचीत पर आधारित है।

Cineink

View all posts

Add comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *